انواع رنگ ها

خانه محلی هست که ما در اون آزادیم. پس با روح رنگ‌ها به خودتون حس شادی اهدا کنین. معنا و مفهوم رنگ رو در آشپزخانه، اتاق‌ها، بر روی وسایل مهم مثل کابینت، دیوار‌ها و سقف‌ها، و خلاصه در تمام فضاها و اجزای دکوراسیون منزل به خوبی بشناسین و حس‌هایی که از این روحِ زیبا می‌تونین بدست بیارین رو مدیریت کنین. برای این هدف، خیلی خوبه که کمی نکات رنگارنگِ رنگ‌ها رو بدونید. 

حس رنگ‌ها، اساس انتخاب:

واقعا چه رنگی برای دکوراسیون ما مناسبه؟

چه ترکیب رنگی برای کابینت ما خوبه؟

چه رنگی برای دکوراسیون اتاق خواب یا کودک؟

چه رنگی برای پذیرایی و چه رنگی برای سقف؟ چه رو می‌پسندیم و هر رنگ و ترکیب رنگ چه حسی به ما میده؟

این مهمه چون رنگ‌ها وقتی پاشون رو به خانه ما باز می‌کنند حس و حال زندگی ما رو شکل میدن.

زرد

روشنایی، شادی، احساس خوشبخت بودن. زرد باعث تحرک بیشتر قوای ذهنی میشه.
کاربرد در دکوراسیون: در دکوراسیون آشپزخانه و اتاق‌های کار و پذیرایی و راهروها کاربرد داره. برای اتاق خواب در حجم کم توصیه میشه چون باعث نشاط و روشنی و این مانع خواب میشه.

 

 

 

قرمز

هیجان، انرژی، غرایز، عشق، هشدار. رنگ قرمز باعث جلب توجه زیاد و ایجاد هیجان در محیط میشه. ضد خواب و بیحالی.
کاربرد در دکوراسیون: راهرو، آشپزخانه، اتاق بازی، تابلوها. با چاشنی احتیاط در فضاهای کار و اتاق خواب چون باعث هیجان میشه و باید یادتون باشه که افزایش ضربان قلب همیشه خوب نیست.

 

بنفش

خاص! در طیف های مختلف، احساسات مختلفی ایجاد می‌کنه. مثل گرما یا سرما، عشق، لطافت (در طیف های روشن)، اطمینان (در طیف های مایل به آبی) و غیره
کاربرد در دکوراسیون: حمام و سرویس بهداشتی، اتاق ها و پذیرایی، آشپزخانه. بنفش یکی از رنگ های نادر در طبیعت بحساب میاد و این ویژگی باعث تمایز بنفش میشه. البته این رنگ همونطور که گفتیم طیف های مختلفی داره که کاربردهای متغیری رو براش بوجود میاره.

 

سبز

حس اطمینان، درمان، آرامش، طبیعت، جوانی و رشد. رنگ سبز آرامش بخش و اطمینان بخشه و باعث میشه حس‌های مرتبط با بی اعتمادی و ضرر در انسان کاهش پیدا کنه. برای همین رنگ طبیعت گراها، خوراکی‌های سالم و اتاق های عمل قرار گرفته.
کاربرد در دکوراسیون: در هر جایی میتونین از رنگ سبز استفاده کنید البته میزان و حجمش اهمیت داره مثل اکثر رنگ‌ها و همینطور طیف سبزی که میخواهید انتخاب کنین. استفاده گسترده از سبز برای محیطهایی که نیاز به تحرک و شتاب دارند رو زیاد توصیه نمی‌کنیم.

مشکی

پرستیژ، اشرافیت، جاه و شکوه، دلگیری، غم. مشکی رنگ خاصی است که برای بسیاری از افراد به عنوان رنگ شکوه و جبروت معنا میده. البته در دکوراسیون داخلی باید مراقب این موضوع بود که مشکی حس اندوه رو هم با خودش حمل میکنه.
کاربرد در دکوراسیون: برای سطوح وسیع مثل کابینت ها و دیوارها باید محتاطانه از این رنگ استفاده کرد.

 

 

خاکستری

خنثی بودن، سادگی، آرامش، بی‌نیازی، کسالت. رنگ خاکستری از اون رنگ هایی هست که باعث میشه سایر رنگ ها در محیط خودشون رو جلوه بدهند. حواستون به این نکته باشه که طیف های کمرنگ و پررنگ خاکستری احساسات مختلفی رو ایجاد میکنه.
کاربرد در دکوراسیون: اتاق خواب، رنگ کابینت، عموماً در ترکیب با رنگ های دیگه. البته بستگی زیادی به طیف اون رنگ خاکستری داره. مثلاً رنگ نقره‌ای یک نوع خاکستری (یا طوسی) محسوب میشه که براقیت زیادی داره و گاهی به تنهایی استفاده گسترده‌ای هم ازش میشه، یعنی بر روی سطوح گسترده و بزرگ به کار میره. استفاده از کابینت طوسی همراه با وسایل آشپزخانه به رنگ های جیغ مثل قرمز، زیبایی خاصی به آشپزخانه شما میده.

نارنجی

جذاب، جلب توجه، محرک، گرم، اجتماعی. نارنجی حس شور و سرزندگی در انسان ایجاد می‌کنه.
کاربرد در دکوراسیون: راهروها، درب‌های ورود و خروج، پذیرایی و ناهارخوری، رنگ کابینت آشپزخانه. به میزان کم در اتاق های خواب و اتاق کار.
نکته مهم: تاکید می‌کنیم این موارد که به عنوان کاربرد میگیم، خیلی نسبی است. مثلاً یک نفر ممکنه برای اتاق کار و فعالیتش نیاز به تحرک و سرزندگی داشته باشه و دیگری نیاز به آرامش. پس هر فردی کاربرد خودش رو از هر رنگی نیاز داره.

صورتی

حس خوب مادری، آرامش بخش، اطمینان، محبت. رنگ صورتی انسان رو به سمت آرامش سوق میده و لطافت رو در محیط زیاد می‌کنه. حس امنیت و اطمینان رو در بیننده ایجاد می‌کنه و بدبینی رو کاهش می‌ده.
کاربرد در دکوراسیون: استفاده در اتاق کودک، اتاق خواب، حمام و سرویس بهداشتی، محیط‌های دخترانه. رنگ صورتی چندان با اشتها سر سازگاری نداره و برای همین استفاده‌ش در رستوران‌ها و غذاخوری‌ها با محدودیت مواجهه

آبی

رنگ آرام و آرامش. فراوانترین رنگ در طبیعت، سرد، پاکی. رنگی که موجب حس آرامش میشه و استرس رو از انسان دور میکنه.
کاربرد در دکوراسیون: کتابخانه‌ها، اتاق های خواب، اتاق‌های استراحت، سرویس‌های بهداشتی، محیط‌های آرام. برای محیط‌هایی که نیاز به فعالیت دارند با احتیاط مورد انتخاب قرار گیرند. توجه کنید که طیف‌های رنگی مختلف آبی هم مثل اکثر رنگ‌ها دارای خصوصیات مختلف هستند. آنچه گفته شد بیشتر در مورد آبی ملایم بود.

قهوه ایی

رنگ چوب، گرما، از جنس زمین بودن، صمیمیت، متعادل کننده. قهوه‌ای بخصوص وقتی با رگه‌های شکل چوب بکار میره حس گرما و زندگی رو ایجاد می‌کنه، البته بدون هیجان و بیشتر با پس‌زمینه ی صمیمیت.
کاربرد در دکوراسیون: اتاق‌‎ها، کمدها، رنگ کابینت آشپزخانه، پذیرایی، محیط کار.

 

 

سفید

پاکیزگی، زیبایی، روشنی بخش، اطمینان، صلح. رنگ سفید که از ترکیب همه رنگ‌‌ها بوجود میاد نمادی از پاکیزگی و روشناییه که در به همه رنگ ها زیبا است. امروزه کاربرد وسیعی در دکوراسیون خانه و آشپزخانه بخصوص کابینت ها داره. البته سفید به رنگی برای فرار از ریسک هم تبدیل شده. هر وقت نمیدونیم چه رنگی میگیم سفید یا یک طیفی از رنگ سفید!
کاربرد در دکوراسیون: اتاق‌ها، کمدها، سقف، رنگ کابینت آشپزخانه، سرویس بهداشتی و خیلی جاهای دیگه. رنگ سفید به صورت گسترده‌ای برای سقف استفاده میشه که یک دلیل مهمش انعکاس و پخش متعادل نور در محیط هست. هیچ رنگی مثل سفید قدرت انعماس نور رو نداره.