انواع سبک ها

انواع سبک های داخلی

اولین قدم برای شروع طراحی داخلی، داشتن اطلاعاتی درباره انواع مختلف سبک‌های دکوراسیون است؛ چرا که سبک‌های مخلفی مانند مدرن، مینیمال، اسکاندیناوی، صنعتی و… تفاوت‌های بسیاری با یکدیگر دارند و هر شخصی بایستی با توجه به سلیقه خود یکی از آن‌ها را برای دکوراسیون منزل خود انتخاب کند.

1.سبک دکوراسیون مدرن

همان طور که در مطلب دکوراسیون مدرن چیست نیز اشاره کردیم، مدرن یک واژه گسترده است که در زمینه دکوراسیون معمولا به یک خانه که با خطوط صاف و منظم، پالت رنگی ساده و موادی مانند استیل و شیشه طراحی شده است گفنه می‌شود. در دکوراسیون مدرن حس سادگی در همه المان‌های منزل از جمله مبلمان مشاهده می‌شود. صاف، صیقلی، براق و شفاف از جمله ویژگی‌هایی هستند که در سبک مدرن شاهد آن هستیم.

3. سبک دکوراسیون مینیمال

سبک مینیمال یکی از سبک‌های پرطرفدار در بین انواع سبک های دکوراسیون داخلی است. این نوع سبک تقریبا همانند سبک مدرن و از آن ساده‌تر است. در سبک مینیمالیست پالت‌های رنگی استفاده شده معمولا خنثی بوده و هیچ یک از لوازم موجود نیز بیش از حد زرق و برق‌دار نیستند. در ضمن سفید یکی از پرکاربردترین رنگ‌ها در دکوراسیون مینیمال است.


5.سبک دکوراسیون مدرن قرن بیستم

سبک مدرن دهه نود میلادی که از آن با عنوان Mid-Century modern یاد می‌شود، در واقع بازگشتی به طراحی‌های اواسط دهه ۱۹۰۰ میلادی (۱۹۵۰ تا ۱۹۶۰) است که حس نوستالژی را به فرد القا می‌کند. در این سبک شاهد برخی از عناصر مینیمال بوده و ساده بودن نیز یکی از عناصر مهم رعایت شده در آن به حساب می‌آید.

 

7.سبک دکوراسیون سنتی خاورمیانه

در میان انواع سبک‌های دکوراسیون داخلی دکوراسیون سنتی خاورمیانه یکی از منحصر به فردترین دکوراسیون‌ها است و فرش و گلیم ایرانی در آن حرف اول را می‌زند. هیچ دکوراسیون سنتی از خاورمیانه بودن این عناصر کامل نیست. پالت رنگ‌های گرم و تند، همراه با نقش‌های سنتی و اسلامی، اجزای مهم این سبک دکوراسیون هستند.

9.سبک دکوراسیون مونوکروم

در دکوراسیون به سبک مونوکروم فقط داشتن یک رنگ کافی است. طرح رنگ مونوکروم یکی از ساده ترین پالت های دکوراسیون برای اجرا است، با این وجود می‌تواند یکی از سخت ترین ها برای چیدمان دکوراسیون باشد، پس هنگام چیدن باید نکته های ریز مربوط به هر رنگ را خوب رعایت کنیم. اگر اشتباه انجام شود، مونوکروم ممکن است بسیار یکنواخت باشد و تبدیل به یک اتاق خسته کننده، بدون تنوع و بدون علاقه شود. دو تصور غلط رایج درمورد دکوراسیون به سبک مونوکروم این است که به اشتباه فکر می‌کنند فقط می‌توان از رنگ بژ استفاده کرد یا اینکه فکر می‌کنند به این معنی است که فقط در یک اتاق بدون هیچ گونه تغییر دیگری باید تنها از یک رنگ استفاده کرد. درواقع از هر رنگی می‌توان استفاده کرد: صورتی، نارنجی، آبی و …

گرچه مونوکروم به معنای تک رنگی است اما به این معنا نیست که هیچ گونه تناژ دیگری از آن رنگ را نمی‌توان استفاده کرد. به عنوان مثال، ممکن است اتاقی با رنگ های سرمه ای، آبی کاربنی، آبی آسمانی کمرنگ و آبی تجارتی تزئین شده باشد، اما هنوز هم مونوکروم است زیرا همه تغییرات آبی است. همچنین مونوکروم به این معنا نیست که هر سطح از اتاق باید یک رنگ باشد؛ شما می توانید از رنگ سفید یا سایر رنگ های خنثی در خانه خود برای پشتیبانی رنگ اصلی خود استفاده کنید.

2. سبک دکوراسیون امروزی

سبک های دکوراسیون مدرن و امروزی دو نوع سبک متفاوت هستند که اغلب جای یکدیگر استفاده می‌شوند. تفاوت اصلی این دو سبک در این است که سبک مدرن تفسیری از طراحی است که در قرن بیستم شروع شده است. از طرفی سبک امروزی یا معاصر انعطاف‌پذیری بالایی داشته و پایبندی چندانی به سبک خاصی ندارد. برای مثال در سبک امروزی ممکن است شاهد خطوط خمیده در طراحی باشیم، در حالی که در سبک مدرن این اتفاق رخ نمی‌دهد.

4. سبک دکوراسیون صنعتی

سبک صنعتی همان طور که از نامش پیداست، الهام گرفته از سبک‌های دوره انقلاب صنعتی اروپا و خانه‌های شهری قرن های 17 و  18میلادی اروپا است. در بسیاری از دکوراسیون‌های طراحی شده با این سبک دکور شاهد عناصری هستیم که حس ناتمام بودن طرح را به ما القا می‌کنند. برای مثال در این سبک ممکن است شاهد استفاده از آجر و یا چوب در ظاهر دکوراسیون باشیم. یک خانه طراحی شده با سبک دکوراسیون صنعتی را می‌توان نسخه بازسازی شده از یک ساختمان صنعتی نیز دانست.

6. سبک دکوراسیون سنتی غربی

در سک سنتی شاهد المان‌های کلاسیک همراه با مبلمان مجلل با تعداد زیاد لوازم تزئینی هستیم. از جمله ویژگی‌های مطرح در خانه‌های طراحی شده به سبک سنتی، می‌توان به استفاده از چوب‌های تیره، پالت‌های رنگی پررنگ، تنوع بافت‌های استفاده شده در طراحی، مبلمان با پارچه‌های بافتنی یا مخمل مانند، ابریشمی و گلدوزی و استفاده از خطوط منحنی اشاره کرد. سبک سنتی ریشه در حساسیت‌های اروپایی در طراحی دارد.

8.سبک دکوراسیون نئوکلاسیک

این سبک تمام ویژگی های اساسی سبک دکوراسیون کلاسیک را دارد و ترکیبی از آن است، ولی خیلی بهتر از سبک دکوراسیون کلاسیک با واقعیت خانه ها و آپارتمان های مدرن سازگار است. نئوکلاسیسم تعبیری مدرن از سبک دکوراسیون کلاسیک است؛ بنابراین ویژگی های مشخص کلاسیک تقریبا بدون تغییر حفظ شده‌اند. اگرچه از لحاظ بصری ساده‌تر است اما هنوز هم یک سبک غنی، لوکس و قابل احترام با مواد و دکوراسیون گران قیمت است. سبک دکوراسیون نئوکلاسیک به فضای زیادی نیاز دارد، زیرا کل ترکیب دکوراسیون به آن بستگی دارد. اساس طراحی نئوکلاسیک نسبت های خالص، خطوط روشن و هندسه ساده است. طرح های رنگی نئوکلاسیک شبیه به پالت رنگ کلاسیک است؛ گسترده و متنوع است اما روند کلی به وضوح معلوم است. رنگ پس زمینه می‌تواند هم تاریک و هم روشن باشد: سفید، بژ، خاکستری، سایه های قهوه ای، ماسه ای و ترکیبی از همه ی این ها. اگر کلاسیک ها به ترکیبات گرم گرایش دارند ضروری نیست که در فضای داخلی نئوکلاسیک هم از این ترکیبات استفاده شود، بلکه در اینجا استفاده از پالت سرد و تیره و حتی دو رنگ متضاد رایج است. نئوکلاسیک در طراحی فضای داخلی در مقایسه با خواستار های سبک کلاسیک هنگام استفاده از مواد، نرم تر و قابل انعطاف پذیرتر است. در این سبک می‌توانید از انواع ساده چوب، سنگ تزئینی و حتی ترکیب مواد طبیعی با مصنوعات استفاده کنید.

10.سبک دکوراسیون ایران باستان

در میان انواع سبک های دکوراسیون داخلی، سبک دکوراسیون ایران باستان نگاهی به دوران هخامنشی و بعد از آن دارد. استفاده از سنگ مرمر برای دیوارهای داخلی و خارجی، حکاکی‌های هخامنشی، استفاده از تندیس‌های هخامنشی و باستانی، استفاده از پالت رنگ‌های خنثی مثل سفید و کرم در کنار رنگ‌های با شکوهی مانند زرشکی و آبی ارغوانی از ویژگی‌های بارز این نوع سبک دکورسیون است. ستون‌های بلند و دربهای سنگین، قاب‌های بلند مرمر بر روی دیوارها، استفاده از سرستون‌های شیر و اسب بالدار و هر آنچه که شما را یاد ایران باستان بی‌ندازد در این نوع دکوراسیون استفاده می‌شود.